Complexiteit blijft grootste knelpunt bij publieke dienstverlening
De complexiteit van wet- en regelgeving en gebrekkige gegevensuitwisseling tussen publieke dienstverleners blijven verreweg de grootste knelpunten voor burgers, ondernemers en uitvoeringsorganisaties. Dat is de belangrijkste conclusie in de Staat van de Uitvoering van 2024.
Alhoewel knelpunten duidelijker in beeld zijn en organisaties werken aan verbeteringen, blijkt dat grote problemen die organisaties en beleidsterreinen overstijgen, niet worden opgelost. En dat terwijl de urgentie toeneemt.
In de Staat van de Uitvoering 2022 deden we een aantal oproepen aan politiek en beleidsmakers om samen met uitvoeringsorganisaties de complexiteit te verminderen en de publieke dienstverlening toekomstbestendig te maken. In de Staat van 2024 zijn deze oproepen aangescherpt om de status quo te doorbreken:
Oproep: Begin met complexiteitsreductie, doorbreek het patroon.
Aanscherping in 2024: Toon ambtelijk en politiek meer inspanning en leiderschap om het tempo van complexiteitsreductie op te voeren. Prioriteer, kies een maatschappelijk vraagstuk en begin!
Oproep: Betrek de uitvoering vanaf het allerprilste begin bij de beleidsvorming
Aanscherping in 2024: Open het beleidsvormingsproces en maak beleid doenbaar, uitvoerbaar en zorg topambtelijk voor kwaliteitscontrole hierop.
Oproep: Ontwikkel samen een beeld van trends en bijbehorende dilemma’s in de publieke dienstverlening
Aanscherping in 2024: Houd de dienstverlening in tijden van toenemende arbeidsmarktkrapte op peil door slimmer werken. Vermindering van complexiteit en verbeterde gegevensuitwisseling helpen daarbij, maar er is meer nodig.
Oproep: Breng gegevensuitwisseling tussen publieke dienstverleners nu echt op gang
Aanscherping in 2024: Ontwikkel een overheidsbrede digitaliseringsstrategie met meer verplichtende kaders en afspraken om het doel van één digitale overheid voor burgers en ondernemers daadwerkelijk te realiseren.