Ga naar de inhoud
Staat van de Uitvoering

In Nieuw-Zeeland krijg je in een paar klikken wat je van de overheid nodig hebt

In Nieuw-Zeeland kunnen (aankomende) ouders via de website SmartStart alle overheidsdiensten omtrent hun kind vinden en hun zaken regelen. De overgrote meerderheid van de ouders maakt hier gebruik van. Hoe heeft men dit voor elkaar gekregen?

SmartStart was de eerste in een reeks van portalen op basis van levensgebeurtenissen. Het brengt informatie en diensten van verschillende overheidsinstanties samen, zodat alles wat ouders nodig hebben op één plek staat.

Ambitie digitalisering

Nieuw-Zeeland heeft digitaal werken landelijk omarmd met een heldere ambitie. Het land heeft in 2015 gesteld dat in 2020 80% van de overheidsdiensten digitaal moet worden aangeboden. Zij hebben vervolgens voor dit traject de doelgroep centraal gesteld. Ambtenaren gingen letterlijk de straat op om met ouders te spreken over zaken waar zij tegenaan lopen in het contact met de overheid. Men heeft hiermee het vertrouwen van inwoners weten te winnen. Ouders zagen direct wat de voordelen van de manier van werken is en maken hier graag gebruik van.

Ontwikkelingsstrategie

Nieuw-Zeeland werkt met een ontwikkelingsstrategie: eerst inrichten op basis van de minimale behoefte en vervolgens verder uitbreiden waar kansen liggen en nieuwe behoeften opkomen. De regie op het proces is centraal ingericht door het ministerie van Binnenlandse Zaken (Department of Internal Affairs, DIA) die met respect voor de autonomie van overheidsorganisaties samen met hen naar het einddoel heeft gewerkt.

Resultaten

Op SmartStart registreert 99% van de ouders hun pasgeboren kind. 95% maakt gebruik van de mogelijkheid om ook direct een financiële tegemoetkoming (Best Start) en een IRD-nummer (BSN-nummer in Nederland) aan te vragen. Op de website van SmartStart staat vervolgens per levensjaar van het kind welke tips er zijn voor de opvoeding met de noodzakelijke overheidsdiensten zoals het regelen van kinderopvang of het kiezen van een school.

Aandachtspunten voor Nederland

Centrale coördinatie van het ministerie van BZK, een goede samenwerking van de betrokken partijen vanuit de wensen van de doelgroep en het durven starten met eerste releases zijn interessante aandachtspunten voor Nederland.

Webinar

Voor de Special ‘Inspiratie uit het buitenland’ van de Staat van de Uitvoering organiseerde Haagse Beek organisatieadvies een webinar over deze case. Daarin geeft Becky Cassam een toelichting. Zij is werkzaam op het Nieuw-Zeelandse ministerie van Binnenlandse Zaken, als manager bij de afdeling SmartStart en Integrated Services. Becky werkt al meer dan 30 jaar als rijksambtenaar is daarbij altijd een groot voorstander geweest van het centraal stellen van de burger bij het ontwerpen van publieke diensten. Ze heeft die aanpak gevolgd met een reeks producten die momenteel onder de SmartStart-paraplu vallen.

Bekijk hier het volledige webinar. In dit webinar werd naast Nieuw-Zeeland ook de digitale dienstverlening in Estland behandeld. 

 

Deel jouw inspiratie

Ken je een praktijkvoorbeeld uit de publieke dienstverlening dat niet mag ontbreken op deze pagina? Laat het ons weten!

Stuur een e-mail
Deel jouw inspiratie