Ga naar de inhoud
Staat van de Uitvoering
Meisje met telefoon in handen
18 september 2025

De wallet als symbool voor kanteling digitale dienstverlening overheid

“Als overheid staan we altijd aan de deur als we iets van je willen, maar we kloppen nooit aan om je iets te geven.” Vanuit het programma Aanpak Levensgebeurtenissen pleit Roelie den Dulk voor meer proactieve overheidsdienstverlening. 18 jaar worden is zo’n levensgebeurtenis die ook het werk van Johann Schreurs, enterprise architect bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), raakt: “Er wordt gezegd dat jongeren niet digivaardig zijn als ’t gaat om communicatie met de overheid, maar het is de overheid die niet digivaardig is!” Beiden pleiten voor een compleet andere manier van denken, waarbij de wallet een nieuwe manier van omgaan met digitale dienstverlening belichaamt.

Tot voor kort kenden ze elkaar niet. Roelie en Johann kwamen met elkaar in contact via de Staat van de Uitvoering die in september 2025 een Special publiceert over de toekomst van de publieke dienstverlening. Daarin wordt onder meer een impressie gepresenteerd die de mogelijke toekomst schetst van de publieke dienstverlening rondom de levensgebeurtenis 18 jaar worden. Samen met de Staat van de Uitvoering verzorgden ze een sessie over dit onderwerp tijdens de GovTechday, met als titel: Klant vindt juiste dienst, of dienst vindt juiste klant?

Roelie den Dulk en Johann Schreurs

Want als je 18 wordt, verandert er veel, maar de overheid verandert niet mee. Jongeren moeten zelf uitzoeken waar ze recht op hebben, welke regels er gelden en hoe ze voorzieningen aanvragen. Dat is vaak te complex, zeker voor kwetsbare groepen. Waar zowel Johann als Roelie zich hard voor maakt is een overheid die dus op een heel andere manier naar haar eigen dienstverlening gaat kijken. Een overheid die meedenkt, meekijkt en meedoet op zulke sleutelmomenten in het leven. En daar speelt digitalisering een essentiële rol in.

Over Johann Scheurs

Johann Schreurs is enterprise architect bij DUO. In die rol werkt hij aan de toekomstbestendige ontwikkeling van de organisatie, met oog voor ketensamenwerking, innovatie en maatschappelijke waarde. Hij denkt mee over hoe DUO -en de overheid breder- zich duurzaam kan ontwikkelen richting mensgerichte, digitale dienstverlening. Daarnaast is hij betrokken bij het Innovatielab waarin hij samen met de Hanzehogeschool, de Rijksuniversiteit Groningen en enkele andere uitvoeringsorganisaties werkt aan de digitale dienstverlening van de toekomst

Over Roelie den Dulk

Roelie den Dulk is programmamanager van de Aanpak Levensgebeurtenissen. Daarbij werkt ze aan het verbeteren van publieke dienstverlening rondom belangrijke momenten in het leven. Het gaat daarbij om levensgebeurtenissen die veel departementen raken, maar geen natuurlijke eigenaar hebben binnen de overheid, zoals 18 jaar worden en nabestaande worden. Door middel van klantreisonderzoek en design thinking brengt het programma knelpunten in kaart en initieert ze concrete verbeteringen om de dienstverlening van de overheid beter te laten aansluiten op de leefwereld van burgers.

Digitale identiteitswallet

“Oh sorry, dit telefoontje móet ik even aannemen,” kondigt Roelie den Dulk aan als ze net in de call komt voor dit interview. “Het gaat over het innovatiebudget dat we samen met Gemeente Nijmegen hebben aangevraagd om met de wallet te experimenteren…”

Terwijl we wachten op haar terugkeer, vertelt Johann Schreurs honderduit over zijn deelname aan een congres in Genève over de Europese Digitale Identiteitswallet (EDI Wallet). De EDI Wallet is een app op je telefoon waarmee je veilig en eenvoudig je digitale identiteit kunt gebruiken. Je kunt er persoonlijke gegevens, documenten en officiële bewijzen (zoals je ID, rijbewijs, diploma’s of bankgegevens) in opslaan en delen. Alle EU-lidstaten moeten eind 2026 minstens één gecertificeerde EDI-wallet gratis beschikbaar stellen voor burgers.

De Nederlandse overheid ontwikkelt een nationale versie: de publieke NL-wallet die begin 2025 werd beproefd. Het doel is om online én offline identificatie makkelijker, veiliger en grensoverschrijdend mogelijk te maken. Voor burgers is het gebruik gratis en vrijwillig. “In dit identy based systeem hoef jij straks als burger dus niet meer in te loggen bij de overheid, maar logt de overheid in bij jou,” licht Johann toe.

Afbeelding uit rapport Ruigrok over beproeving NL Wallet
Bron: Beproeving met de publieke NL Wallet, Ruigrok

"Straks hoef je als burger niet meer in te loggen bij de overheid, maar logt de overheid in bij jou"

Johann Scheurs

Hij steekt niet onder stoelen of banken dat de Nederlandse overheid nog lang niet klaar is om ermee te werken. “De Nederlandse overheid denkt nog vooral in middelen”, vindt hij. “We zouden veel meer aan het stelsel moeten werken dan aan producten. Eerst afspraken maken over gemeenschappelijke standaarden: wat is er nodig om producten goed te laten werken? Wat als een identiteit wordt gekaapt? De publieke dienstverleners in Nederland werken nu nog allemaal met verschillende standaarden en dat is echt niet meer van deze tijd.”

De burger in control

Teleurgesteld keert Roelie terug in de meeting. “We hebben ’t niet gekregen…” Geen budget dus om met jongeren te experimenteren hoe zij bijvoorbeeld via de wallet zorgtoeslag aan kunnen vragen, of het geld apart kunnen zetten zodat ze de zorgverzekering kunnen betalen.

Is de wallet dan hét toverwoord als het gaat om de transitie van de digitale overheid? “Nee, de wallet is ook slechts een middel,” zeggen beiden stellig. Roelie: “maar het gaat erom dat we de transitie maken naar dat jij als jongere, als burger, als inwoner beschikt over jouw eigen data. En dat jij dus bepaalt wie die data ontvangt of op mag halen.”

"Het gaat erom dat de overheid de transitie maakt naar dat jij als inwoner beschikt over jouw eigen data"

Roelie den Dulk

“Vergelijk het met de manier waarop we de term internet gebruiken. Dat is inmiddels een vanzelfsprekendheid,” voegt Johann toe. “We gaan toe naar identity based werken en daarbinnen is de wallet straks gewoon een gegeven. Mogelijk heb je zelfs al een wallet op je telefoon: van Apple, Google of Android bijvoorbeeld. Wij moeten als overheid vooral nadenken over hoe je met die wallet veel efficiëntere, effectiever dienstverlening bereikt.”

Dienstverlening bij 18 jaar worden

Wat moet er veranderen als het gaat om overheidsdienstverlening aan jongeren die 18 jaar worden? Allereerst is er dus de wens om het proactiever te maken. “Wij moeten jongeren op het juiste moment vertellen dat ze verplicht zijn om een zorgverzekering af te sluiten, maar er ook op wijzen dat ze mogelijk recht hebben op zaken als studiefinanciering, huurtoeslag en zorgtoeslag,” zegt Johann. “Als overheid denken we dat die informatie vanzelfsprekend is, maar de meeste jongeren weten dat niet. Bovendien hebben we te maken met een generatie die opgroeit met totaal andere verwachtingen; ze zijn gewend aan sociale media en dienstverlening van commerciële partijen die de klant wel echt centraal stellen.”

“We moeten investeren in financiële educatie op scholen”

“Daarom moeten we ook investeren in financiële educatie op scholen. Dat is immers dé plek waar jongeren hun informatie opdoen.” Roelie vult aan dat de dienstverlening voorspelbaarder moet worden voor jongeren: “Als overheid zijn we nog niet in staat met realtime data te werken. Zeker jongeren hebben vaak een wisselend inkomen. Zij zouden, afhankelijk van hun maandelijkse situatie, die toeslagen moeten krijgen waar ze recht op hebben. Doordat ze nu achteraf te maken kunnen krijgen met terugvorderingen, groeien ze al op met het idee dat ze de overheid niet kunnen vertrouwen.” Johann voegt daar op zijn beurt aan toe: “Die data hoeven in de toekomst helemaal niet via de Belastingdienst te verlopen. Ze kunnen gewoon aangereikt kan worden via de digitale identiteit, via de wallet.”

Uit onderzoek blijkt dat de meeste jongeren gelukkig best wel een goede omgeving hebben. Met ouders, vrienden, broers of zussen die hen door het proces van achttien jaar worden heen helpen. Maar er is ook een grote groep jongeren die wel extra begeleiding nodig heeft. “We moeten onze dienstverlening zoveel mogelijk vereenvoudigen, standaardiseren en automatiseren. Zodat we jongeren kunnen ondersteunen die juist extra begeleiding nodig hebben, iemand die met ze meekijkt en ze helpt,” vindt Roelie. Zo is recent een manifest aangeboden om te investeren in jongerenwerkers en hen de jongeren te laten helpen bij overheidszaken.

Toekomstimpressie in Staat van de Uitvoering

In de toekomstspecial 2025 geeft de Staat van de Uitvoering met vijf toekomstimpressies een inkijkje in hoe de publieke dienstverlening er in 2035 uit zou kunnen zien. Een daarvan gaat over de dienstverlening rond levensgebeurtenissen zoals 18 jaar worden. De impressie bevat ook een mogelijke route naar een proactievere overheid.  Bekijk de toekomstimpressie vanaf bladzijde 12 in de Special. 

Beeld uit Special van jongeren in 2035 met futuristisch scherm voor zich

Gaat de NDS helpen?

In juli is de nieuwe Nederlandse Digitaliseringsstrategie gepubliceerd. De essentie van deze NDS is dat de overheid veilig, inclusief, mensgericht en verantwoordelijk moet zijn en dat overheid, bedrijfsleven, wetenschap en samenleving daarin samen optrekken.

Johann is blij dat er focus komt op het onderwerp, maar heeft ernstige twijfels of met de NDS de maatschappelijke opgave wordt bereikt: “Natuurlijk wordt er binnen de NDS heel veel gedaan om de huidige uitvoering te verbeteren. Maar de echte problematiek is dat wij gewoon blijven denken zoals honderd jaar geleden. Werken met de digitale identiteit vraagt andere principes, een andere digitale infrastructuur dan wat we op dit moment aan het bouwen zijn en die we willen versterken met de NDS.”

“Werken met de digitale identiteit vraagt andere principes, een andere digitale infrastructuur dan wat we op dit moment aan het bouwen zijn en die we willen versterken met de NDS”

Ook Roelie is van mening dat er iets fundamenteel moet veranderen, “Ik heb wel goede hoop dat de NDS in ieder geval meehelpt met duwen op de juiste plekken.”

Dappere bestuurders en ruimte voor experiment

Beiden zijn het roerend eens over wat er nodig is om de dienstverlening voor jongeren makkelijker te maken en dichterbij te brengen. “We hebben hele dappere bestuurders nodig die ook dappere keuzes durven te maken. Misschien moeten ze maar eens een poosje samen met een zeventienjarige gaan besturen,” oppert Roelie.

“De overheid is nog steeds risicomijdend in plaats van risicobeheersend,” zegt Johann. “De hamvraag is: hoe zorg je ervoor dat de overheid doorkrijgt dat de wereld echt in verandering is? Dat betekent dat we dingen los moeten durven laten. Dat is niet eenvoudig. Veel mensen zijn bang voor het onbekende. Bovendien heerst er een cultuur waarin je wordt afgerekend op wat gisteren niet goed is gegaan, in plaats van wat je morgen goed gaat doen.”

“We hebben hele dappere bestuurders nodig die ook dappere keuzes durven te maken”

Beiden zien ook kansen in experimenten. Roelie: “Daarvoor had ik dat innovatiebudget heel graag benut, maar we verzamelen zelf vast ook de financiering om praktijkervaring op te doen met de wallet. We moeten daarbij vooral de beeldvorming binnen de overheid veranderen. Als mensen de functionaliteiten van een wallet zien, wordt duidelijk dat we dingen anders moeten organiseren en komen er vast nieuwe ideeën van de grond.”

“De werkelijke vernieuwing komt niet van de bovenkant,” is de overtuiging van Johann. “Die komt van goede initiatieven vanuit organisaties. De kracht ontstaat wanneer die mensen elkaar weten te vinden.”

En hij besluit het gesprek met de woorden: “Jammer dat het innovatiebudget niet door is gegaan bij jullie, Roelie! Maar ik nodig je van harte uit om aan te sluiten bij ons Innovatielab. Wij hebben al wel wat dingen liggen waar jij vast mee verder kan bouwen… “

 

Ontdek meer:
14 maart 2025

‘Groot denken, kleiner doen’ succesformule bij Clustering Rijksincasso

Lees dit artikel