Ben je benieuwd waar jouw organisatie staat als het gaat om klantgerichtheid? Dan heeft Gebruiker Centraal een mooi aanbod. De community zoekt publieke dienstverleners die met de Customer Excellence-volwassenheidscan en het Overheidsbreed meethuis voor dienstverlening van start willen gaan.
Werk maken van klantgerichtheid?
Vanuit het ministerie van BZK is er veel aandacht voor de professionalisering van publieke dienstverleners. Er zijn diverse scans beschikbaar en in ontwikkeling die je helpen te ontdekken waar je staat als organisatie. Bijvoorbeeld de volwassenheidsscan op het gebied van feedbackmanagement. Die is ontstaan vanuit het leertraject feedbackmanagement, een van de actiegerichte onderzoeken van de Staat van de Uitvoering.
Klantbeleving en klantgerichtheid
Veel overheidsorganisaties zijn de afgelopen jaren al actief aan de slag gegaan met het verbeteren van dienstverlening en het inrichten van klantbelevingsmanagement (customer experience, cx). Gebruiker Centraal is een community van en voor mensen die werken aan de dienstverlening of communicatie van de overheid. De community ondersteunt via verschillende initiatieven, zoals:
- maandelijkse online bijeenkomsten in de CX community om kennis en ervaringen met elkaar te delen;
- live bijeenkomsten, artikelen en een podcast;
- trainingen op het gebied van klantreizen.
Daarnaast heeft Gebruiker Centraal gewerkt aan een model om de klantgerichtheid (de CX-volwassenheidsscan) en het meten van klantbeleving (Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening ) in kaart te brengen.
CX-Volwassenheidscan
Wil je aan de slag binnen je organisatie om je volwassenheid in kaart te brengen dan kan je meedoen. Uit de analyse komen concrete stappen die organisaties daarna kunnen inzetten om klantgerichter te gaan werken. Gebruiker Centraal wil de scan doorontwikkelen. Jij kunt daaraan bijdragen en er gelijk je voordeel mee doen!
Een positieve klantbeleving is cruciaal voor het vertrouwen van inwoners en ondernemers in de overheid. Door te investeren in de CX-Volwassenheidsanalyse, krijg je een helder beeld van hoe klantgericht jouw organisatie nu is. En welke stappen je kunt zetten om je dienstverlening klantgerichter te maken.
Wat je kunt verwachten
- Diepgaande Analyse. Een grondige, onafhankelijke evaluatie van de huidige klantbeleving binnen jouw organisatie.
- Concrete Roadmap. Een praktisch actieplan om de klantbeleving te verbeteren.
- Versterkt Imago. Verbeter de reputatie van jouw organisatie door proactief in te spelen op de verwachtingen van de klant.
- Innovatie en Voorbeeldfunctie. Word een koploper in klantgerichte innovatie binnen de overheid.
Meld je hier aan voor een intakegesprek voor de CX-volwassenheidsscan.
Overheidsbreed meethuis voor dienstverlening
Het luisteren naar klanten en het inrichten van feedbackmanagement speelt daarin een belangrijke rol. Overheidsbreed bestaat er echter weinig eenheid in de methode van feedbackmanagement.
Wat valt op tussen overheidsorganisaties:
- Verschil in gewenste klantbeleving per organisatie en dus het gebruik van verschillende metrics en definities
- Verschil in volwassenheid op het gebied van CX management en op het gebied van meten
- Verschillende aanpak in de manier van feedback ophalen, meten en analyseren
Idealiter werken we samen als één overheid aan klantbeleving, zodat onze dienstverlening vanuit het perspectief van de klant georganiseerd, ontwikkeld en gemeten wordt. In de perceptie van de klant is er vaak sprake van één overheid. Daarnaast is het aannemelijk dat bepaalde constructen, zoals ‘Gemak’, voorspellend zijn voor de ervaren beleving of klanttevredenheid voor meerdere overheidsorganisaties.
Gebruiker Centraal werkt toe naar een meethuis voor jouw organisatie met het overheidsbrede meethuis als basis. Data van klantzichten van jouw eigen organisatie worden hiervoor gebruikt.
Meld je hier aan voor een intakegesprek voor Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening.