Het rapport Bouwstenen Publieke Dienstverlening biedt een kernset aan begrippen voor een (gezamenlijke) visie op dienstverlening. De bouwstenen vormen een gezamenlijk begrippenkader dat samenwerking tussen dienstverleners vergemakkelijkt.
Bouwstenen Publieke Dienstverlening
Over dit onderzoek
-
Thema
Focus in de keten -
Datum
Oktober 2025 -
Onderzoeksinstantie
WEgovernment -
Onderzoekers
Otto Thors
Samenvatting onderzoek
Voor een houdbare publieke dienstverlening is het nodig om te innoveren en samen te werken. Dat begint met het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op publieke dienstverlening.
De ‘Bouwstenen Publieke Dienstverlening’ vormen een menukaart van kernbegrippen die onmisbaar zijn in een (gezamenlijke) visie op dienstverlening. Op basis van zo’n visie kunnen keuzes worden gemaakt hoe schaars personeel wordt ingezet en hoe technologie wordt gebruikt om de dienstverlening in stand te houden en te verbeteren.
Voor het opstellen van de bouwstenen zijn tientallen bestaande visies op dienstverlening en/of dienstverleningsconcepten van Publieke Dienstverleners en relevante beleidsstukken geanalyseerd. Per bouwsteen is telkens de relatie benoemd met landelijke (beleids)agenda’s en programma’s, zodat organisaties die hun dienstverleningsconcept willen actualiseren, kunnen voortbouwen op bestaande kennis en instrumenten.
Belangrijkste conclusies
Het rapport omvat bijna 40 bouwstenen die zijn verdeeld over de thema’s:
- Kernwaarden & Grondbeginselen
- Organisatie & Werkwijzen
- Diensten & Kanalen
- Signalen & Behoeften
- Digitalisering & Informatie
Op basis van de bouwstenen kunnen overheden op vergelijkbare wijze een visie op dienstverlening opstellen of actualiseren. Harmonisatie van bouwstenen leidt tot een gezamenlijk begrippenkader, waardoor samenwerking tussen Publieke Dienstverleners makkelijker tot stand kan komen.