Ga naar de inhoud
Staat van de Uitvoering

In Estland regel je alle overheidszaken via één website

In Estland zijn 99% van de overheidsdiensten voor inwoners via één overheidswebsite digitaal toegankelijk. Zij kunnen al hun zaken via de centrale website regelen. Niet de overheidsinstantie, maar levensgebeurtenissen van inwoners staan hierin centraal. Hoe heeft Estland dit voor elkaar gekregen?

Visie op digitalisering

Estland heeft digitaal werken omarmd met een ambitie. Bij de onafhankelijkheid van het land, na de val van de Sovjet-Unie in 1991, was er een duidelijke visie op digitalisering. Een mogelijkheid om met beperkte financiële middelen resultaten te bereiken. Daarbij heeft Estland de doelgroep centraal gesteld. Er wordt voortdurend vanuit de inwoner en diens levensgebeurtenissen gewerkt.

Vertrouwen

Inwoners hoeven dus niet te weten welke overheidsafdelingen waarbij betrokken zijn. Omdat dit prettig is voor inwoners, heeft men hun vertrouwen gewonnen. Met name in Estland is dat interessant, omdat daar vanuit het verleden in de Sovjet-Unie een argwanende houding is richting de overheid.

Openheid speelt daarin ook een belangrijke rol: alle handelingen worden geregistreerd in de blockchain en zijn daarmee terug te zoeken. Estland maakt verder gebruik van een digitale identiteit (eID) als belangrijkste toegangsweg voor interactie met de overheid en mogelijkheid om data als inwoner in te zien, of juist toegang tot bepaalde informatie te weigeren.

Ontwikkelingsstrategie

Estland werkt met een ontwikkelingsstrategie: eerst inrichten op basis van de minimale behoefte en vervolgens verder uitbreiden waar kansen worden gezien en waar nieuwe behoeften opkomen. De regie op veranderingen is centraal ingericht met respect voor de autonomie van de betrokken organisaties.

Leerpunten voor Nederland

Centrale coördinatie op grootschalige veranderingen, een goede samenwerking van de betrokken partijen vanuit de wensen van de doelgroep en het werken vanuit een centrale ontwikkelstrategie zijn interessante aandachtspunten voor Nederland.

Webinar

Voor de Special ‘Inspiratie uit het buitenland’ van de Staat van de Uitvoering, organiseerde Haagse Beek organisatieadvies een webinar over deze case. Erika Piirmets, Digital Transformation Adviser bij het e-Estonia Briefing Centre, vertelt hier over de Estlandse overheidswebsite. Dit centrum ontvangt jaarlijks ongeveer zesduizend bezoekers, die geïnteresseerd zijn in de manier waarop de Eslandse digitale dienstverlening tot stand is gekomen en is ingericht.

In dit webinar werd naast Estland ook de digitale dienstverlening in Nieuw-Zeeland behandeld. Bekijk hier het volledige webinar

Deel jouw inspiratie

Ken je een praktijkvoorbeeld uit de publieke dienstverlening dat niet mag ontbreken op deze pagina? Laat het ons weten!

Stuur een e-mail
Deel jouw inspiratie