NB: Op dit moment is de Dag van de Publieke Dienstverlening vol! Je kunt jezelf nog wel op de wachtlijst laten plaatsen.
Heb je interesse in de Staat Special? Bezoek dan zeker de informatiemarkt tijdens de lunch (van 12-13.30 uur). Kun je niet aanwezig zijn? Vanaf 22 juni is de Special ook te downloaden op deze website.
Workshops
Tijdens de Dag van de Publieke Dienstverlening zijn er rondetafelgesprekken en sessies die allemaal bijdragen aan de vraag wat er concreet nodig en mogelijk is om de publieke dienstverlening te verbeteren. De Staat van de Uitvoering is aanwezig met twee workshops:
Internationale vergelijking, laat je inspireren door andere landen
Deze sessie wordt verzorgd door Siwert de Groot en Frans van Dongen van de Staat van de Uitvoering
In de ‘Staat Special 2023’ wordt een aantal succesvolle praktijkvoorbeelden uit andere landen beschreven. Deelnemers gaan met Siwert de Groot en Frans van Dongen dieper in op deze cases, die een bron van inspiratie vormen voor het oplossen van knelpunten zoals gesignaleerd in de Staat van de Uitvoering. Een belangrijk criterium daarbij is de bijdrage van de voorbeelden aan het verminderen of voorkomen van complexiteit. Wat zijn de prestaties van de overheid in andere landen? Hoe is het daar met het vertrouwen in de overheid gesteld? Wat zijn de verklaringen voor verschillen en wat kunnen wij daarvan leren?
Herstel van vertrouwen: feedbackmanagement als sleutel
Deze workshop wordt verzorgd door Gemeente Rotterdam en UWV samen met Johan Posseth en Felix van der Velde van de Staat van de Uitvoering:
Door kwesties zoals de Toeslagenaffaire en de aardbevingsproblematiek in Groningen ligt de publieke dienstverlening onder een vergrootglas. Het openstaan voor de stem van de burger is essentieel voor toegankelijke en goede dienstverlening. Tegelijk hebben de genoemde kwesties in de afgelopen jaren laten zien dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Hoewel er tegenwoordig allerlei goede voorbeelden en slimme innovaties zijn, worstelen veel publieke organisaties ermee om ‘van nature’ klantbewust te handelen. Waar lopen zij tegenaan, wat zijn belangrijke succesfactoren en wat kunnen zij op korte termijn doen om het vertrouwen terug te winnen?
Twee voorbeelden uit de landelijke en lokale uitvoeringspraktijk laten zien welke stappen gezet worden om tot een menselijkere overheid te komen. Het UWV vertelt over hoe zij leren van klantsignalen en de menselijke maat centraal stellen.
Gemeente Rotterdam laat ons zien hoe zij met behulp van data-science op wijkniveau inzicht hebben in de belangrijkste klantsignalen en complimenten van buurtbewoners.
Kennisbijeenkomst ‘Klantbewuste uitvoering’
Kun je er 22 juni niet bij zijn? Op 3 juli organiseert de Staat van de Uitvoering een interactieve kennisbijeenkomst met de titel: Herstel van vertrouwen, samen werken aan een klantbewuste uitvoering. Aanmelden kan hier.
Ga voor meer informatie over de Dag van de Publieke Dienstverlening naar de website van Werk aan Uitvoering.