Met onderzoeken binnen dit thema willen we inzicht krijgen in de realisatie van beide doelstellingen.
Onderzoeken binnen dit thema
juni 2023
Sociale verschillen in houdingen tegenover de overheid
Deze notitie verkent landenvergelijkend sociaaldemografische en sociale verscheidenheid in positieve verwachtingen van de politiek en overheid. De verkenning betreft ook tevredenheid met de gezondheidszorg, een belangrijke verantwoordelijkheid van de overheid.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Tilburg University
februari 2023
Internationaal benchmarkonderzoek naar prestaties publieke sector
Hoe presteert de Nederlandse publieke sector? En op welke terreinen kunnen we leren van andere landen? Je leest het in het rapport van een internationaal benchmarkonderzoek naar prestaties van de publieke sector.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
BZK, EIPA
Juli 2022
Overzicht & ondergrens: digitale overheid in kort bestek
Een essay over de veranderingen die automatische besluitvorming, gegevensuitwisseling en data-analyse met zich meebrengen in de samenleving.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Stichting Kafkabrigade
Juni 2022
Ervaren kwaliteit overheidsdienstverlening door burgers en ondernemers (1)
Een panelonderzoek naar de tevredenheid van burgers en bedrijven over overheidsdienstverlening. Het onderzoek vindt plaats op basis van ‘life en enterprise events’.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Kantar
Juli 2022
Ervaren kwaliteit overheidsdienstverlening door burgers en ondernemers (2)
Dit betreft een aanvullende meting onder digitaal en bureaucratisch minder vaardigen en/of laaggeletterden naar de manier waarop de kwaliteit van overheidsdienstverlening wordt ervaren.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Kantar
Juli 2022
Ervaren kwaliteit overheidsdienstverlening door burgers en ondernemers (3)
Dit onderzoek betreft een nadere analyse van het grootschalig onderzoek onder Nederlandse burgers en ondernemers naar de overheidsdienstverlening, een vergelijking van de resultaten door de jaren heen en een negental kerninzichten.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Pieterson
April 2022
Productiviteitsanalyse dienstverleners
Productiviteitsonderzoeken uit de periode 2017-2021 zijn onderworpen aan een verdiepende analyse. Om zo de productiviteitsontwikkelingen in de publieke dienstverlening in beeld te brengen, te monitoren en te duiden.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
IPSE Studies
Juli 2022
Onderzoek burgerperspectief op uitvoering
Hoe oordelen burgers over de uitvoering en welke factoren beïnvloeden hun oordeel? Deze studie bundelt bestaand burgeronderzoek (klantenonderzoek) van de afgelopen vijf jaar hierover.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
TIAS, Tilburg University
September 2022
Digitale kooi en stelselkwaliteiten
Een onderzoek naar de wijze waarop burgers in de knel kunnen komen door het functioneren van het uitvoeringssysteem. Dit onderzoek omvat ook een internationaal vergelijkend perspectief.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Stichting Kafkabrigade
Juni 2022
Maatwerk als standaard
In dit onderzoek wordt ingegaan op de dilemma’s die maatwerk met zich meebrengt voor de uitvoering en de (destructieve) dynamieken die deze dilemma’s oproepen.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
NSOB
Juli 2022
Denkhulp maatwerk voor beleidsmakers
Het doel van dit project is om meer inzicht te krijgen in de huidige praktijk van het moment waarop publieke organisaties besluiten tot vormen van maatwerk. Met de inzichten worden ‘denkhulpen’ ontwikkeld.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Argumentenfabriek
Juni 2022
Onderzoek klantvriendelijke dienstverleningsconcepten
Een eerste verkenning naar klantgerichtheid van dienstverleningsconcepten in de uitvoering. Hoe klantgericht zijn ze? Wat zijn de belangrijkste (maatschappelijke) trends en ontwikkelingen? En wat betekent dit?
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Freshmark
Juni 2022
Ervaringen met het geven van feedback en het indienen van klachten bij de overheid
Dit betreft een verkennend onderzoek naar de wijze waarop in de uitvoering wordt omgegaan met klachten, bezwaren, beroepsprocedures en feedback van klanten en wat hiervan geleerd kan worden.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Kantar
Juni 2022
Online Burgerrecensies van Publieke Diensten
Onderzoek naar reviews van burgers (onder andere aantallen, scores en spreiding) over de dienstverlening van overheidsorganisaties op webfora; met name Google reviews en Facebook business pages.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
KU Leuven Instituut voor de Overheid