Met onderzoeken binnen dit thema willen we inzicht krijgen in de realisatie van beide doelstellingen.
Onderzoeken binnen dit thema
Omgang met nieuw gegevensverkeer
September 2024
Publieke dienstverleners ervaren veel problemen met het delen van gegevens, wat leidt tot nadelige gevolgen voor burgers en ondernemers. Stichting Kafkabrigade voerde een knelpuntenanalyse uit naar ‘nieuw gegevensverkeer’: oftewel de koppeling, uitwisseling en/of het gebruik van gegevens voor een ander doel.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Stichting Kafkabrigade
Een presterende overheid, dus tevreden en vertrouwende burgers. Of toch niet?
Mei 2024
Literatuuronderzoek naar de zogeheten ‘performance thesis’. Deze these stelt dat er een verband is tussen de prestaties van de publieke sector en het vertrouwen van burgers in de publieke sector.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
TIAS, Tilburg University
Tevredenheid over uitvoering en vertrouwen in de overheid: de wereld achter de cijfers
Mei 2024
Wat gaat er schuil achter rapportcijfers over tevredenheid en vertrouwen in de overheid? Een artikel naar aanleiding van focusgroeponderzoek onder burgers en cijfermateriaal uit survey-onderzoek.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
TIAS, Tilburg University
Burgerperspectieven op uitvoeringsorganisaties en vertrouwen in de overheid
Juni 2023
Begin 2023 is een focusgroeponderzoek uitgevoerd in het kader van een grotere studie gericht op meer inzicht in wat mensen vinden van de uitvoering en uitvoerders van overheidsbeleid. Een eerste verkenning van de overwegingen en gedachten van Nederlanders bij uitvoeringsorganisaties.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Kessels&Smit
Privacy/AVG-dilemma’s bij gegevensuitwisseling in de publieke dienstverlening
Mei 2024
Om meer inzicht te krijgen in de dilemma’s waarvoor functionarissen gegevensbescherming (FG’s), privacy officers staan en de afwegingen die zij maken heeft de Staat van de Uitvoering, samen met AI-bureau Councyl, een keuze-experiment uitgevoerd.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Councyl, Staat van de Uitvoering
Ambtelijk vakmanschap
april 2024
Een grootschalig enquête onderzoek naar ambtelijk vakmanschap, met een vergelijking tussen uitvoeringsambtenaren en ambtenaren werkzaam binnen beleid, inspectie en bedrijfsvoering.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
CAOP, Universiteit Leiden
Een verkenning naar interferentieproblematiek
Januari 2024
Niet afzonderlijke regels zitten in de weg, maar het zijn de botsingen die tussen verschillende regels plaatsvinden. Het Instituut voor Publieke Waarden deed onderzoek naar deze interferentie van regels op basis van vijf praktijkcasussen.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Instituut voor Publieke Waarden (IPW)
Herstel van vertrouwen: feedbackmanagement als sleutel
Oktober 2023
Inzichten en handvatten uit een leertraject over feedbackmanagement met uitvoeringsorganisaties en gemeenten. ‘Het begint met luisteren.’
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
ICTU
Jongleren in de jeugdzorg
Juni 2023
Empirisch onderzoek naar de relatie tussen inkoop en kostendoelmatigheid van de jeugdzorg in Nederlandsegemeenten.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
IPSE Studies
Digitale dienstverlening in Estland: een klein en een groot verhaal
Juni 2023
Een beschouwing waarin Prof. Dr Vincent Homburg kort ingaat op de redenen waarom Estland zo vaak wordt genoemd in beschouwingen over digitale transformatie en de digitale samenleving. En welke inzichten voortkomen uit de Estse digitale innovatiepraktijk.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Erasmus Universiteit Rotterdam
Sociale verschillen in houdingen tegenover de overheid
juni 2023
Deze notitie verkent landenvergelijkend sociaaldemografische en sociale verscheidenheid in positieve verwachtingen van de politiek en overheid. De verkenning betreft ook tevredenheid met de gezondheidszorg, een belangrijke verantwoordelijkheid van de overheid.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Tilburg University
Internationaal benchmarkonderzoek naar prestaties publieke sector
februari 2023
Hoe presteert de Nederlandse publieke sector? En op welke terreinen kunnen we leren van andere landen? Je leest het in het rapport van een internationaal benchmarkonderzoek naar prestaties van de publieke sector.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
BZK, EIPA
Overzicht & ondergrens: digitale overheid in kort bestek
Juli 2022
Een essay over de veranderingen die automatische besluitvorming, gegevensuitwisseling en data-analyse met zich meebrengen in de samenleving.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Stichting Kafkabrigade
Ervaren kwaliteit overheidsdienstverlening door burgers en ondernemers (1)
Juni 2022
Een panelonderzoek naar de tevredenheid van burgers en bedrijven over overheidsdienstverlening. Het onderzoek vindt plaats op basis van ‘life en enterprise events’.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Kantar
Ervaren kwaliteit overheidsdienstverlening door burgers en ondernemers (2)
Juli 2022
Dit betreft een aanvullende meting onder digitaal en bureaucratisch minder vaardigen en/of laaggeletterden naar de manier waarop de kwaliteit van overheidsdienstverlening wordt ervaren.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Kantar
Ervaren kwaliteit overheidsdienstverlening door burgers en ondernemers (3)
Juli 2022
Dit onderzoek betreft een nadere analyse van het grootschalig onderzoek onder Nederlandse burgers en ondernemers naar de overheidsdienstverlening, een vergelijking van de resultaten door de jaren heen en een negental kerninzichten.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Pieterson
Uitvoeringstrends in perspectief
April 2022
Productiviteitsonderzoeken uit de periode 2017-2021 zijn onderworpen aan een verdiepende analyse. Om zo de productiviteitsontwikkelingen in de publieke dienstverlening in beeld te brengen, te monitoren en te duiden.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
IPSE Studies
Onderzoek burgerperspectief op uitvoering
Juli 2022
Hoe oordelen burgers over de uitvoering en welke factoren beïnvloeden hun oordeel? Deze studie bundelt bestaand burgeronderzoek (klantenonderzoek) van de afgelopen vijf jaar hierover.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
TIAS, Tilburg University
Digitale kooi en stelselkwaliteiten
September 2022
Een onderzoek naar de wijze waarop burgers in de knel kunnen komen door het functioneren van het uitvoeringssysteem. Dit onderzoek omvat ook een internationaal vergelijkend perspectief.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Stichting Kafkabrigade
Maatwerk als standaard
Juni 2022
In dit onderzoek wordt ingegaan op de dilemma’s die maatwerk met zich meebrengt voor de uitvoering en de (destructieve) dynamieken die deze dilemma’s oproepen.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
NSOB
Denkhulp maatwerk voor beleidsmakers
Juli 2022
Het doel van dit project is om meer inzicht te krijgen in de huidige praktijk van het moment waarop publieke organisaties besluiten tot vormen van maatwerk. Met de inzichten worden ‘denkhulpen’ ontwikkeld.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Argumentenfabriek
Onderzoek klantvriendelijke dienstverleningsconcepten
Juni 2022
Een eerste verkenning naar klantgerichtheid van dienstverleningsconcepten in de uitvoering. Hoe klantgericht zijn ze? Wat zijn de belangrijkste (maatschappelijke) trends en ontwikkelingen? En wat betekent dit?
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Freshmark
Ervaringen met het geven van feedback en het indienen van klachten bij de overheid
Juni 2022
Dit betreft een verkennend onderzoek naar de wijze waarop in de uitvoering wordt omgegaan met klachten, bezwaren, beroepsprocedures en feedback van klanten en wat hiervan geleerd kan worden.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
Kantar
Online Burgerrecensies van Publieke Diensten
Juni 2022
Onderzoek naar reviews van burgers (onder andere aantallen, scores en spreiding) over de dienstverlening van overheidsorganisaties op webfora; met name Google reviews en Facebook business pages.
Thema
Dienstverlening en beleidsimpact
Onderzoeksinstantie
KU Leuven Instituut voor de Overheid